Lesindeling en Strippenkaart

Pilot veranderingen lesindeling.

De aanleiding voor het opnieuw bekijken van de lesindeling was het toenemen van de onrust en onvrede van de leden over het verloop en de mogelijkheden van de lesindelingen. We
hebben de leden gevraagd om aan te geven wat er speelt en mee te denken over de oplossingen, waarbij er een avond samengezeten is met een aantal leden die aangaven mee te willen denken. Vervolgens is er door een kleine groep een voorstel is geschreven. Dit voorstel is met de instructie besproken, bij de club mensen die hebben meegedacht neergelegd en tot slot in het bestuur besproken, waarbij we hebben besloten om met ingang van 15 september te starten met een pilot, waarbij de onderstaande afspraken zullen gaan gelden.

Ondanks dat het niet mogelijk zal zijn om aan iedere wens tegemoet te komen en een systeem te vinden dat voor 100 procent tevredenheid kan zorgen, hebben we getracht naar
wijzigingen te zoeken waarbij we zoveel mogelijk tegemoet kunnen komen aan wensen die breed gedragen worden. Daarbij is een belangrijke afweging: hoe houden we onze vereniging financieel gezond en kunnen we ervoor zorgen dat we met de lesprijzen concurrerend blijven met buurverenigingen. Hierbij zijn we erop uit gekomen dat we denken dat het beter is om de afspraken rondom de pony lessen en de paarden/18+ lessen meer uit elkaar te halen. Hiermee kunnen we beter aansluiten bij de wensen om de paardenlessen ruimte te geven om de verantwoordelijkheid meer bij de ruiters te leggen omdat dit ook past en mogelijk is. Daarnaast kunnen we ook flexibiliteit behouden die gewenst is en ervoor zorgt dat de financiën gezond blijven.

Voor de pony’s is het uitgangspunt dat we willen investeren in een goede basis.
Daarom kiezen we er hier (nog steeds) voor om in te delen op niveau. Maar daarnaast willen we meer rust en vastigheid in de lessen creëren. Bij de pony’s zijn de verschillen in rij niveau
groter en de mate waarop ponyleden rekening met elkaar kunnen houden wisselender. Dit betekent dat er aparte appgroepen zullen komen voor de paarden en ponylessen, waarbij de volgende afspraken zullen gaan gelden:

Paarden/18+ lessen
Bij de paarden gaat er weinig veranderen, de lessen blijven hetzelfde: 5 personen, duur een uur. Mogelijkheid van samenvoegen blijft bestaan. Er is een aanspreekpunt per dag die de lesindeling maakt (zoals nu ook het geval). Ruilen van lessen is mogelijk maar alleen op dezelfde lesdag bij dezelfde instructeur.

Strippenkaart mogelijkheid blijft bestaan, maar alleen nog voor leden die structureel lessen georganiseerd door de psva afnemen. (*in het geval van studenten zijn er uitzonderingen
mogelijk uitsluitend na overleg met het bestuur)
We verhogen de prijs van de strippenkaart van 75 euro voor 10 lessen naar 100 euro voor 10 lessen en hanteren een maximale inzetbaarheid van 2 kalenderjaren (lopend van 1 januari t/m 31 december). Niet lessende leden kunnen hierdoor geen gebruik mee maken van de stippenkaart.

Ponylessen
We gaan werken met vaste lessen die we niet meer gaan samenvoegen. De appgroep van de les wordt alleen nog gebruikt om af te melden. Lessen gaan altijd door ongeacht het aantal deelnemers. Er kan niet geschoven of geruild worden aangezien we op niveau werken en we vastigheid en rust en duidelijkheid in de lessen willen creëren.
We stoppen met de mogelijkheid van strippenkaart bij de pony’s. Deze mogelijkheid zorgde voor veel onrust in de pony lessen en we kunnen hierdoor niet borgen dat er op niveau gereden kan worden.
Advies van de instructie is leidend bij de indeling. Hiervoor willen we de ponylessen uitbreiden naar maximaal 5 deelnemers, de duur blijft hetzelfde: 45 minuten. Hierbij calculeren wij ook in dat er vaak afmeldingen zijn. Mochten er vanuit de instructie redenen zijn om een ponyles kleiner te houden dan zullen we dit bekijken, zo is er momenteel een instroom/bixie les met maximaal 3 beginnende pony’s die een half uur duurt. De opbouw van 4 naar 5 deelnemers zal via natuurlijk verloop plaatsvinden in overleg met de instructie. De huidige indeling is al op niveau.

Verdere afspraken
- 24 uur voor de les afmelden voor de les.
- Bij de paardenlessen: uiterlijk de dag van de les tussen 12 en 13 uur komt de definitieve lesindeling op de app.
- Tussen kerst en oud en nieuw en op feestdagen geen lessen.

Ter volledigheid: van reeds aangeschafte strippenkaart die in het nieuwe systeem komen te vervallen mag het tegoed opgemaakt worden tot eind 2025.
Tijdens de ledenvergadering in maart 2025 zullen we stemmen of we deze wijzigingen definitief worden.
Share our website